طبیعت زیبای ایران

کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها

فرحزاد به امامزاده داود
نویسنده : رسول شهبازی - ساعت ٥:۳٧ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۳۸٩/۸/٢٠

یکی ازبرنامه های کوهپیمایی که همه افراد،حتی با آمادگی جسمی پایین و ضعیف هم میتونند باصرف یک روز وقت،ازش لذت ببرند،مسیر قدیمی فرحزادبه امامزاده داوده،که درشمال تهران قرار داره.

بقیه در ادامه مطلب...

نیمه بهار وپاییز،بهترین زمان برای این کوهپیمایی محسوب میشه ولی درهوای برفی و مه آلود لذت عجیبی به آدم میده.

کمتر ازچهل سال پیش که جاده آسفالت فعلی امامزاده وجود نداشت،  مردم از همین مسیر خاکی وکوهستانی برای زیارت استفاده میکردند.

فرحزاد روستایی قدیمی درشمال غرب تهرانه که با وجود تغییرشکل روستا،هنوزهم میشه در اون آثار کوچه ها وباغهای باصفای گذشته رو پیداکرد.

ازفرحزاد تا امامزاده 15 کیلومتر کوهپیمایی سبک درپیش دارید که تقریبا 5 ساعت طول میکشه.

برای برگشت میتونید از مینی بوس یا سواری هایی که بین امامزاده تا میدان آزادی ترددمیکنند استفاده کنید تا زیاد خسته نشید.

در امتداد مسیر،یه رودخونه هم جریان داره ولی آبش قابل آشامیدن نیست وباید آب همراه داشته باشید.

من ودوستم یوسف این مسیر رو  در اسفندماه طی کردیم.وسطهای راه بودیم که بارش برف شروع شد و لذت ما هم از کوهپیمایی بیشتر.

هوای مطبوع و برفی کوهستان وآرامش و سکوت اطراف، ما رو به وجد آورده بود،بااینکه هوا سرد بود ولی بخاطر تحرکی که داشتیم،اصلا احساس سرما نمیکردیم.

بعدازطی تقریبا 13 کیلومتر،به گردنه ای به اسم تپه سلام رسیدیم که مشرف به دره امامزاده میشه.

اطرافمون رو مه نه چندان غلیظی فرا گرفته بود و اونطرف دره دیده نمیشد،ولی می تونستیم صدای ضعیف ماشینهایی  که از جاده آسفالت پایین دره تردد میکردند، بشنویم.بر روی این دره تابلویی قرارداره که بر روی اون زیارتنامه امامزاده ،نوشته شده.

درقدیم وقتی زائران گنبد امامزاده رو از این گردنه میدیدند، سلام میدادند وزیارتنامه میخوندند،به همین خاطر به تپه سلام معروف شده.

با اینکه این سفر کوتاه و یک روزه بود ودرهوای برفی انجام شد،ولی لذت عجیب و بیش از انتظاری برام داشت و دوست نداشتم تموم بشه.وقتی برای رسیدن به یک هدف تلاش میکنی و سختی میکشی وبعد به اونچه میخواستی میرسی احساس شادی و غرور بهت دست میده.

از اینجا به بعد دیگه راه زیادی تا مقصد نمونده بود،راه سرازیری بود و کم کم به کوچه بازارهای خلوت و پر ازبرف روستا وارد میشدیم.هرچی بیشتر به حرم نزدیک میشدیم،صدای مداحی زیبایی که از بلندگوی داخل حیاط درحال پخش بود،بیشتر و بیشتر میشد.داخل صحن خلوت و درگوشه کنار،پشته هایی از برف جمع کرده بودند که دیدن این صحنه ها آرامش  و صفای خاصی رو بوجود می آورد.

توی اون هوای سرد ،با آب داغ وضو گرفتیم و بعد از زیارت وگشت وگذار در بازارچه، با ماشین راهی تهران شدیم.امیدوارم شما هم زیاد به خودتون سخت نگیرید و این برنامه سبک و لذت بخش رو خیلی راحت وبا صرف یک روز وقت ، انجام بدید...