طبیعت زیبای ایران

کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها

تالش (اسالم به خلخال)
نویسنده : رسول شهبازی - ساعت ۳:٤٠ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳۸٩/۸/۱٤

منطقه تالش در استان گیلان یکی از زیباترین مناطق کوهستانی وجنگلی ایران بشمار میاد که با داشتن ییلاق ها و روستاهای  خوش آب و هوا،و وجود همزمان دریا و جلگه و کوه وجنگل در کنارهم،مناظر بدیع و شگفت آوری از خلقت خدا رو به نمایش میگذاره...

بقیه در ادامه مطلب...

تالش ازشمال به آستارا، ازغرب یه اردبیل،ازشرق به دریای خزر وازجنوب به ماسال و رضوانشهر میرسه.البته قسمت جنوبی جمهوری آذربایجان هم جزء تالش بحساب میاد که طی قراردادهای ننگین گلستان وترکمنچای از ایران جدا شد.کشف آثاربجامانده از 4500 سال پیش در ییلاق نوه دیی،نشون دهنده قدمت تمدن در این منطقه است. متاسفانه درحال حاضر مشکلاتی مثل بیکاری و فقر وافزایش مهاجرت روستاییان به شهرها،مشاغل کاذب،زمین خواری و ویلاسازی، قطع درختان واستفاده نامناسب از جنگل و قاچاق چوب گریبانگیر این منطقه شده وچهره طبیعت وحتی مردم رو تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده.بگذریم که پرداختن به این حرفها خارج از حوصله من وشماست.مسیر قدیمی اسالم به خلخال یکی از مسیرهای قدیمی و بکر طبیعتگردی و جنگل نوردی محسوب میشه که از قدیم مردم خطه شمال برای رفت وآمدبه اردبیل ازش استفاده میکردند. برای پیمودن این راه زیبا که از میون جنگلهای بسیار زیبا وکوهای البرز غربی عبور میکنه،باید سه روز وقت گذاشت البته به شرطی که بخواهید از جلوه های طبیعت استفاده کنید و سرسری از کنارش رد نشید.عکسی بگیرید و هر جاکه عشقتون کشید رو تخته سنگی بنشینید و از خودتون بپرسید که واقعا کی هستید؟ وبه هر چی که دلتون میخواد فکر کنید.درمورد وسایل و کوله پشتی ویا نقشه مسیر،اگه بخوام بگم وقت زیادی میگیره،اگه کسی خواست میتونه تماس بگیره منم تا جایی که بتونم کمکش میکنم اما یادتون باشه اگه بار اولتون هست که میخواهید این مسیر رو طی کنید، حتما باید یه راهنما ویابلد محلی داشته باشید وگرنه حتما گم خواهید شد.گم شدن در جنگل بخاطر اینکه همه جای اون شبیه همه، زیادپیش میاد.خودمن بار اولی که این مسیر رو رفتم گم شدم و با دوستم مجبور شدیم شب رو یه جا وسط جنگل بخوابیم که نمیدونستیم کجاست.یبرای شروع باید به اسالم در جاده رشت آستارا برید و در سه راهی اسالم مسیر سمت چپ رو ادامه بدید بعداز حدود 8 کیلومتر به یه پرورش ماهی میرسید.از اینجا مسیر قدیمی و میانبر که از وسط جنگل میگذره ،شروع میشه. یادتون باشه تا اولین روستا یک روز کامل راهه وشاید تمام روز با هیچ کسی برخوردنکنید.پس از خلوتی وآرامش جنگل نهایت استفاده رو ببرید.ماصبح زود سفرمون رو شروع کردیم وبعداز خوردن صبحانه که ماهی تازه کباب شده بود از راهی که میون درختها ودر امتداد رودخونه وجود داشت،مسیر روادامه دادیم.

مسیر،راه باریکی بود که ازلابلای درختها میگذشت،وقتی به بالای سرمون نگاه میکردیم نور خورشید میرقصید واز بین شاخ و برگها به چشم میرسید.درتمام طول مسیر،صدای دلنواز آب رودخونه ای که در کنار ما جریان داشت بگوش میرسید و نمیذاشت که احساس خستگی کنیم.هرچی جلوتر میرفتیم مناظر اطراف هم زیباتر میشدند و ما هم مشتاق تر...آخر روز بود که به یک روستا رسیدیم که تقریبا تمام اهالی اون دامدار بودند.خواستیم برای خوابیدن چادر بزنیم که یکی از اهالی روستا با خونگرمی ومهربانی بیش از حد،مارو به خونشون دعوت کرد.اون شب خانوادشون بقدری بما محبت کردند که فکر نکنم هیچوقت بتونم جبرانش کنم.فقط امیدوارم زندگسشون همیشه با برکت و شادی همراه باشه.خیلی وقتها برخورد با مردم وآشنایی با اونها ،خیلی بیشتر از طبیعت برام لذت بخش میشه.شاید زیبایی و سادگی روح بعضی از افراد، قشنگترین منظره دنیا باشه.یکی از چیزایی که باعث میشه به زندگی امیدوار باشم،همینه...

ای صبا گر بگذری بر ساحل رود ارس

بوسه زن،برخاک آن وادی و مشکین کن نفس...